Lublin R.XIII D Mirage Hobby 1/48 [Prezentacja Zestawu]

Lublin R. XIII był najpopularniejszym samolotem łącznikowo -obserwacyjnym w II RP. Konstrukcja inżyniera Jerzego Rudlickiego stała się najbardziej rozpoznawalnym samolotem produkowanym w Lubelskiej Wytwórni E. Plage i T. Laśkiweicz.  Za sprawą polskiej firmy Mirage Hobby, mamy możliwość wykonania repliki tej maszyny w miniaturze.

Samolot został zaprojektowany w 1931 roku, jako odpowiedź na wytyczne ze strony Instytutu Badań Technicznych Lotnictwa (IBTL), oraz Departamentu Aeronautki MSWojsk. Po pozytywnych próbach,  17 września 1931 roku rozpoczęto seryjna produkcję samolotu. Pierwsze maszyny w wersji R.XIII A, zaczęły wchodzić do służby 7 czerwca 1932 roku. W ciągu kolejnych lat produkowano lub modyfikowano samoloty w rozmaitych wersjach: A, B, C, D, E, F, oraz kilku wersjach na pływakach przeznaczonych dla Lotnictwa Morskiego. Samoloty Lublin R.XIII były również użytkowane w lotnictwie sportowym. Najsłynniejszym sportowym Lublinem był R.XIII Dr „Błękitny Ptak. Samolot ten wykonał w 1935 roku przelot długości 11 138 km na trasie Warszawa- Bukareszt- Stambuł- Adana- Aleppo- Bagdad- Buszehr- Dżahrom- Karaczi- Dziajpur- Ilahabad- Kalkuta- Akyab-Rangun- Bangkok – Preczubab (Kohiak). Pierwotnie Miał to być lot do Australii i z powrotem, długości 42 000 km, lecz 10 listopada 1935 roku samolot został rozbity przy starcie z grząskiego lotniska Kohiak w Syjamie. Nie udało się go przywrócić do stanu lotnego, i do Polski wrócił na pokładzie statku.

Ogółem wyprodukowano 273 samoloty Lublin R.XIII różnych wersji.

Pod koniec lat trzydziestych rozpoczęto proces wymiany samolotów Lublin R.XIII, na maszyny RWD-14 „Czapla”, jednak gdy 1 września 1939 roku III Rzesza Niemiecka zaatakowała Polskę, w służbie znajdowało się jeszcze około 150 egzemplarzy samolotu Lublin. Rozdzielone do jednostek lotniczych armii Kraków (26 Eskadra), armii Poznań (36 Eskadra), armii Pomorze (43 i 46 Eskadra), armii Karpaty (56 Eskadra), armii Łódź (66 Eskadra) oraz Brygady Pościgowej (16 Eskadra). We wrześniu 1939 roku samoloty tego typu służyły również w Morskim Dywizjonie Lotniczym w Pucku.

 

KONSTRUKCJA:

Lublin R.XIII był samolotem dwumiejscowym jednosilnikowym w układzie górnopłata z zastrzałami (parasol). Kadłub o konstrukcji z rur stalowych osłoniętych w części przedniej blachą duraluminiową, a w ogonowej płótnem. Sterownice podwójne. Pod kadłubem składany przechwytywacz meldunków. Podwozie dwukołowe, trójgoleniowe z płozą tylną. Płat o obrysie prostokątno -eliptycznym konstrukcji drewnianej, dwudzwigarowy w części przedniej kryty sklejką,  zaś na spływie płótnem. Lotki kryte płótnem, ze skrzydełkami odciążającymi. Usterzenie z rur stalowych pokryte płótnem. Napęd w zależności od wersji stanowiły silniki chlodzone powietrzem w układzie gwiazdowym. W odmianie R.XIII D był to silnik Wright Whirlwind J-5 o mocy nominalnej 220 KM.Uzbrojenie samolotu składało się z jednego lub dwoch karabinów maszynowych Vickers kal. 7, 9 mm lub Levis kal. 7,7 mm. W wyposażeniu znajdowała się rwnież rakietnica z 24 rakietami oraz uchwyty do wyrzutników bobowych systemu Władysława Świąteckiego SW 16 x10.

Dane techniczne:

  • Rozpiętość: 13, 25 m
  • Długość: 8,46 m
  • Wysokość: 2,76 m
  • Masa własna: 962 kg
  • Masa całkowita: 1330 kg
  • Prędkość maksymalna: 195 km/h
  • Prędkość przelotowa: 165 km/h
  • Prędkość minimalna: 80 km/h
  • Prędkość wznoszenia: 4,2 m/s
  • Pułap maksymalny: 4450 m
  • Zasięg: 600 km

Więcej informacji na temat samolotu >>>TUTAJ<<<

 

ZESTAW:

Oferowany przez firmę Mirage Hobby zestaw, pozwala nam wykonać model samolotu Lublin R.XIII w skali 1/48. W dwóch wypraskach głównych oraz jednej mniejszej umieszczonych jest 40 elementów z szarego plastiku. Poszczególne elementy dobrze odwzorowują wygląd samolotu i sprawiają wrażenie starannie przygotowanych. Na niektórych częściach znajdziemy trochę nadlewek, w większości jednak chwila pracy z nożykiem i papierem ściernym załatwi ten problem. W zestawie znajduje się również jedna przeźroczysta cześć, czyli wiatrochron. Bardziej wymagający i zaawansowani modelarze mogą pokusić się o wykonanie tego elementu samodzielnie z cieńszego kawałka przeźroczystego plastiku, gdyż wiatrochron w zestawie nie do końca odwzorowuje skalę. Jeśli chodzi o spasowanie elementów, to wygląda ono przyzwoicie.  Zestaw sam się nie sklei jednak nie powinien przysporzyć większych trudności nawet początkującym modelarzom. Oczywiście tu i owdzie nie obejdzie się bez szpachlówki jednak to może tylko powiększyć końcową satysfakcję.

Jeśli chodzi o kalkomanie, to w zestawie znajdziemy jeden arkusz kalek pozwalający nam wykonać model w trzech różnych wersjach malowań.

  • 26 Eskadra Obserwacyjna 2 Pułku Lotniczego z Krakowa
  • 66 Eskadra Obserwacyjna 6 Pułku Lotniczego ze Lwowa
  • 33 Eskadra Obserwacyjna 3 Pułku Lotniczego z Poznania

Kalkomanie prezentują się bardzo przyzwoicie, ich kolory są dobrze dobrane a jakość wykonania nie pozostawia wątpliwości. Można również przypuszczać iż nie będą stanowiły problemów w umieszczeniu na modelu, a także nie będą się niepotrzebnie błyszczeć.

Instrukcja zawarta w zestawie jest wydrukowana na kredowym papierze i dobrze prowadzi modelarza przez proces budowy modelu. Poszczególne wersje malowań zaprezentowane w kolorze na pewno ułatwią odpowiedni dobór kolorów oraz właściwe pomalowanie oraz nałożenie kalkomanii. Oprócz wskazówek przydatnych podczas budowy, w instrukcji znajdziemy również ciekawostki historyczne, dotyczące samej konstrukcji, sposobu malowania samolotów, a także wykaz poszczególnych wersji. Jest to wartość dodana która może zachęcić do zainteresowania się historią samolotu, tym bardziej iż w instrukcji znajdziemy również opis bibliograficzny odsyłający nas do konkretnych pozycji książkowych.

Z modelem bez żadnych problemów poradzą sobie modelarze z pewnym doświadczeniem. Dla początkujących budowa Lublina R.XIII od Mirage Hobby może być cenną nauką. Jednak na pewno jest to model który może skleić każdy, bez względu na wiek czy doświadczenie. Nie ulega wątpliwości fakt iż każdy fan Polskiej Awiacji powinien zaopatrzyć się w ten zestaw i uzupełnić swoją kolekcję o ten kultowy samolot 20-lecia międzywojennego.

MODEL SAMOLOTU MOŻNA NABYĆ >>>TUTAJ<<<

 

 

Udostępnij Tweet
1918-1939

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *