North American F-100A Super Sabre sfotografowany podczas testów w NACA. Foto via http://www.skytamer.com/

F-100 Super Sabre – Początki

F-100 Super Sabre był pierwszym wprowadzonym na wyposażenie Amerykańskich Sił Powietrznych samolotem myśliwskim rozwijającym prędkość naddźwiękową, następcą wsławionego podczas Wojny w Korei F-86 Sabre.

Samolot został oblatany 25 Maja 1953, od razu jednak napotykając szereg problemów konstrukcyjnych natury aerodynamicznej. Maszyna miała problemy ze statecznością zwane po angielsku ‚Inertia coupling’. Super Sabre w wyższych zakresach prędkości tracił stateczność i zaczynał ‚wężykować’ w niekontrolowany sposób, i to tak gwałtownie, że groziło to rozpadnięciem się konstrukcji w powietrzu.
W ten sposób podczas testów zginął George Welch, szef oblatywaczy North American Aviation, gdy jego maszyna rozpadła się przy prędkości 1.55 Ma i przeciążeniu 7G podczas wyprowadzania samolotu z nurkowania. Rozwiązaniem tego problemu okazała się modyfikacja i powiększenie powierzchni steru kierunku.
Kolejnym problemem który ‚z definicji’ był trudniejszy do rozwiązania, okazała się charakterystyka aerodynamiczna skrzydła. Podczas konstruowania samolotu Super Sabre, celem nadrzędnym było uzyskiwanie przez myśliwiec prędkości naddźwiękowych, w związku z tym skrzydło było projektowane tak aby wykazywało jak najlepszą sprawność właśnie w górnym zakresie prędkości. Przez to jednak przy niskich prędkościach, bardzo łatwo było przekroczyć maksymalny kąt natarcia skrzydła.
Mimo zastosowania slotów w zasadzie na całej długości krawędzi natarcia, samolot podczas startu i lądowania był bardzo wrażliwy. Z powodu wielu katastrof z tym związanych, ukuto nawet specjalny termin ‚Sabre Dance’ określający zachowanie maszyny w momencie przekroczenia maksymalnych kątów natarcia przy prędkościach minimalnych.
Jedynym lekarstwem na tę przypadłość była ostrożność pilotów przy starcie i lądowaniu, utrzymywanie możliwie płaskiego toru lotu przy tych manewrach i jak najbardziej delikatne operowanie sterami.
Mimo tych trudności jednak samolot z powodzeniem brał udział w walkach w Wietnamie sprawdzając się głównie w atakach na cele naziemne.

Podstawowe osiągi – North American F-100D Super Sabre

Prędkość maksmalna: 1,390 km/h, Mach 1.3
Zasięg: 3,210 km
Pułap operacyjny: 15,000 m
Maksymalna prędkość wznoszenia: 114 m/s

Udostępnij Tweet
1945-1975

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *