Douglas A-1 Skyrider, sfotografowany na ułamek sekundy przed zwolnieniem katapulty startowej na lotniskowcu USS Coral Sea (CV-43). Foto via http://www.usscoralsea.net/

Douglas A-1 Skyrider

Skyrider był samolotem bezpośredniego wsparcia piechoty, swoją karierę rozpoczął już podczas Wojny Koreańskiej co pozwoliło jeszcze skuteczniej wykorzystać go w trudnych warunkach walk podczas Wojny Wietnamskiej. Wykonując zadania w bezpośredniej bliskości własnych oddziałów (często kilkadziesiąt, kilkaset metrów od własnych linii) niejednokrotnie przechylał szalę zwycięstwa na korzyść własnych wojsk w niezliczonych potyczkach i bitwach toczonych w trudnych Wietnamskich warunkach.

Samolot został oblatany 18 marca 1945 roku i był produkowany w rozmaitych wersjach od 1946 do 1957 roku. Wyposażony w silnik gwiazdowy Wright R-3350-26WA (2700 KM) i jego różne odmiany, mógł przenosić szeroki wachlarz uzbrojenia na swoich 15-stu węzłach podwieszeń. Były to zróżnicowane typy bomb, pociski niekierowane, dodatkowe zasobniki strzeleckie, zasobniki z napalmem, dodatkowe zbiorniki paliwa, czy zasobniki ze sprzętem elektronicznym. Uzbrojenie pokładowe stanowiły w zależności od wersji dwa lub cztery działka AN/M2 20 mm. Przy masie własnej 5430 kg, Skyrider mógł zabrać ze sobą 4500 kg przy operowaniu z lotnisk i 2970 kg przy startach z lotniskowców. Z racji zastosowania silnika tłokowego, oraz rozwijania stosunkowo niskich w porównaniu z maszynami odrzutowymi prędkości, A-1 idealnie nadawał się do operowania na minimalnej wysokości i wyszukiwania oraz atakowania ukrytych w dżungli celów. Warto jeszcze wspomnieć iż oprócz celów naziemnych zanotowano dwa przypadki zestrzelenia samolotów MiG-17 właśnie przez Skyrider’y! Coraz trudniejsze warunki walk wymagały ostatecznie jednak wymiany samolotów na odrzutowe maszyny pozwalające szybciej przemieszczać się nad wrogim terenem i tak A-1 zostały zastąpione przez samoloty A-37 Dragofly i A-7 Corsair. Ostatni lot bojowy Skyraidera eskadry VA-25 z „Coral Sea” (CV-43) miał miejsce 20 lutego 1968. Do grudnia 1968 jednakże używane były nad Wietnamem wersje walki radioelektronicznej EA-1F. W 1972 natomiast ostatnie Skyraidery wycofano z lotnictwa US Navy.

A1-H Skyrider

Prędkość maksymalna: 518 km/h na wysokości 5,500 m
Prędkość przelotowa: 319 km/h
Zasięg: 2,115 km
Pułap maksymalny: 8,685 m

 

Udostępnij Tweet
1945-1975

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *